Jumat, 14 Agustus 2020

Papan Litar Bateri Suis Mentol Perintang

21 Bateri sebagai punca membekalkan tenaga elektrik. Bateri yang bernilai 3 voltan danrintangan dalam litar yang berjumlah 36 Qakan menghasilkan jumlah arus yang bernilai008333 ampere.


2 3 Pptx

10 Pembesar suara JENIS-JENIS LUKISAN ELEKTRONIK Lukisan elektronik terbahagi kepada dua iaitu.

Papan litar bateri suis mentol perintang. Wayar membolehkan tenaga elektrik mengalir 4. Ini bergantung pada jenis suis itu. Sediakan bahan-bahan yang diperlukan dengan merujuk lakaran atau litar bergambar.

A Suis tertutup b Sel Kering Kekurangan Tenaga c Wayar disambung dengan betul 8 Amir telah menukar bateri yang baharu pada litar elektriknya tetapi mentol masih tidak menyala. CBCT2203 Konsep Asas Teknologi Maklumat eApr. Rajah 1 adalah gambarajah skematik operasi litar.

Mentol terpadam apabila tuil suis. Di sini anda memerlukan litar yang lengkap. Arus elektrik mengalir melalui lebih daripada satu lintasan.

Dalam satu litar elektrik. Suis mikrobertindak sebagai suis tekan buka. Papan perlindungan terdiri daripada litar elektronik dan voltan bateri teras dan litar pengisian dan pemangkasan dipantau dengan tepat di -40 C hingga persekitaran 85 C.

A suis mentol bateri wayar penyambung b suis mentol bateri c mentol dan bateri 7 Apakah punca mentol tidak menyala di dalam litar lengkap. Sila ikuti bab yg seterusnya. Komponen Papan Litar Bercetak dan Bagaimana Mereka Berfungsi 13 komponen biasa berikut digunakan di kebanyakan papan litar bercetak.

Untuk mengukur nilai arus terus multimeter disambungkan ke litar terbuka. Menerima arus eletrik daripada punca positif bateri. Kekuatan semasa dirasakan oleh perintang bergantung kepada julat set selepas itu voltan jatuh dari mereka pergi ke input 32.

Pemegang lampu dilengkapi dengan suis push-button yang padat dan praktikal dan mudah dibawa. C kaki tapak B atau base mengawal arus elektrik daripada kaki C ke kaki E. 216 Laluan Kerjaya i Wireman Mekanik Radio TV Mekanik Mesin dan Peralatan 22 Jenis Komponen Elektronik Komponen-komponen elektronik boleh dikelaskan sebagai komponen pasif dan.

Potong wayar mengikut panjang yang diperlukan antara komponen. Bateri Litar Buka Litar ini ialah Kekutuban yang betul litar yang tidak Litar Arus Bocor mempunyai satu Litar arus bocor Arus bocor kitaran lengkap arus ialah litar yang voltan dan kuasa Rajah 236 Litar buka terjadi akibat dalam satu litar. 22 Ignition Coil untuk menyambung dan menutuskan litar dari bateri ke bahagian lain.

Arus elektrik mengalir melalui satu lintasan sahaja. Apabila voltan bateri ialah 438V arus kendalian diukur pada kira-kira 150mA dan kejatuhan voltan merentasi LED ialah 32V. Anda akan di tunjukkan cara membaca papan litar bercetak dan lukisan litar.

Memutuskan dan melengkapkan litar. Mentol pada 71 litar menyala apabila tuil suis mikro dilepaskan. 12 Sambungkan wayar pada tamatan setia komponen.

Sediakan empat mentol berkuasa 3 V dua bateri bersaiz AA bersama dengan pemegang bateri suis mikro dan wayar lembar tunggal mengikut saiz. Setiap mentol akan menyala dengan kecerahan yang sama. Pasangkan pemegang bateri pemegang mentol dan suis pisau pada papan litar.

Suis pada dasarnya adalah peranti mekanikal yang mencipta. A litar elektrik oleh itu ia adalah interkoneksi dua atau lebih komponen yang mengandungi laluan tertutup. Rajah hanya menunjukkan fungsi utama.

Litar bersiri litar selari perbezaan litar bersiri dengan litar selari litar bersiri litar selari -apabila satu mentol -apabila satu mentol terbakar 4. Potong dan jalurkan wayar dengan penjalur wayar. 7 Perintang 8 Kapasitor.

Apabila anda mengaktifkan suis ia membuka atau menutup litar. Anda perlu menukarnya dengan cara mengikut nilai pada badan perintang tersebut. Mentol padalitar menyala apabila tuil suis mikro dilepaskanMentol terpadam apabila tuil suis mikro ditekan.

Memateri perintang secara siri-selari pada papan jalur. Elemen dalam litar inidisambungkan secara siri. Suis mikro bertindak sebagai suis tekan buka.

KOD WARNA PERINTANG TETAP Jalur pertama Jalur kedua Jalur ketiga Jalur keempat KOD WARNA Hitam 0 Perang 1 Merah 2 Jingga 3 Kuning 4. Pasang kedua-dua mentol dan bateri. Jika satu mentol terbakar maka seluruh litar akan terputus.

Mentol mengenalpasti litar lengkap atau tidak 3. Mentol Suis mikro digunakan dalam litar ini sebagai elemen kawalan. Perintang Transistor Kapasitor Pengaruh Diod Transformers Litar bersepadu Pengayun Kristal Potensiometer SCR Rectifier yang Dikendalikan Silikon Sensor Suis Relay Bateri 1.

Pada papan litar bercetak untuk membina sebuah litar elektronik mengikut fungsi-fungsi tertentu. Biasanya disambung pada perintang tetap 5. Contohnya mentol punca negatif bateri menyala apabila suis ditutup.

2 Bateri 3 Mentol. Setiap mentol dapat dikawal secara berasingan. - Unit sukatan diukur dalam ohm.

Apabila litar termasuk komponen elektronik ia merujuk kepada litar elektronik. Antara yang berikut yang manakah fungsi suis dalam litar elektrik. Oleh kerana suis mendapatkan lebih kompleks kedua-dua mereka boleh membuka satu sambungan dan menutup satu lagi apabila diaktifkan.

Lampu kecemasan LED untuk bateri AAA biasa. 23 Ignition coil Untuk menaik voltan 12 Volta sehingga 18 ribu Volta lebih untuk menghasilkan Spark yang diperlukan melalui Spark Plug. Jika pecah dan terbakar anda mungkin tak dapat melihat bacaannya.

4 Diod 5 LED. KOMPONEN ELEKTRONIK PERINTANG TETAP SIMBOL FUNGSI - Untuk mengawal pengaliran arus dan mendapatkan susutan voltan dalam litar - Digunakan pada radio televisyen dan amplifier. Lakukan penyambungan litar gajet.

Kawalan semasa dan litar semasa dan mematikan. Suis untuk menyambung dan memutuskan litar. Sambung suis pisau dan perhatikan nyalaan mentol.

Simbol elektrik simbol litar elektronik rajah skematik - perintang kapasitor induktor geganti suis wayar tanah dioda LED transistor bekalan kuasa antena. Komponen tersebut boleh menjadi perintang sumber suis kapasitor semikonduktor atau wayar contohnya. Kemudian tentukan susunan dan kedudukan gajet pada almari pakaian.

Membenarkan arus elektrik mengalir dalam litar. Terdapat dua jenis transistor iaitu transistor jenis NPN dan transistor jenis PNP DIOD PEMANCAR CAHAYA LED. Penyambungan wayar Arah arus mengalir dilakukan pada terminal COM dan terminal Bateri Suis NC yang terdapat pada suis mikro.

Murid dinilai kompetensinya dalam membuat lakaran dan sambungan perintang secara siri selari dan siri-selari. Apabila voltan diukur isyarat dibekalkan dari suis ke input 31 melalui perintang R17.


9 0 Elektronik


0 komentar: